Kommerciel fremgang og næste skridt for sporten

En målrettet indsats har skabt en markant stigning i antallet af tilskuere på landets baner. Nu er sporten klar til næste skridt. 

I 2024 implementerede sporten en kommerciel strategi, og de digitale initiativer har skabt øgede indtægter samt flyttet billetsalget fra dørsalg til online salg. Dette er blot første skridt i det kommercielle arbejde og i 2025 vil fokus være på at aktivere og udnytte den voksende kundebase, så den ikke kun bidrager med entréindtægter, men også bliver en værdifuld faktor for sportens samlede økonomi og de aktives oplevelse ude på banerne.

Flere tilskuere – stærkere forretning

Den kommercielle strategi har fra begyndelsen været bygget op i faser, hvor vi lægger lag på lag for at sikre både kortsigtede og langsigtede resultater. Den første fase af strategien har handlet om at få flere gæster på banerne – og det er lykkedes” forklarer driftsdirektør Claus Juncker og uddyber, hvordan den fokuserede indsats på datadrevet markedsføring har skabt resultater: 

"Vores data fra 2024 fortæller os, at vi har fået flere gæster på banerne gennem målrettede marketingindsatser. Med flere gæster på lægterne er der skabt en mere levende atmosfære, som gavner både tilskuere og aktive. Det betyder ikke bare større løbsdagsindtægter, men også afledte effekter i form af øget spilomsætning og større kommercielle muligheder for partnerskaber, sponsorater og events. og her ligger et stort potentiale. Det er en udvikling, der styrker sporten på flere fronter." 

Procentvis fremgang i entreindtægter fra 2023 til 2024

Digitale kunder er mere værdifulde

En af de mest markante udviklinger i 2024 har været skiftet fra dørsalg til digitalt billetsalg. Mads Theisen, ansvarlig for online handel og data, forklarer, hvorfor dette er en særlig vigtig udvikling for sporten:

"Noget af det fede ved den udvikling er, at en stor del af billetsalget nu sker digitalt frem for ved indgangen. Det betyder, at banerne bedre kan forudsige besøgstal og dermed planlægge deres brug af ressourcer optimalt, så de ikke risikerer at have for få eller for mange ansatte på banen til et løb. Derudover giver online salg os også mulighed for at skabe en relation til gæsterne via nyhedsbreve og målrettede tilbud – noget vi aldrig kunne med en dørsalgskunde. Det betyder kort sagt, at vi har bedre muligheder for at konvertere et salg til en loyal kunde"

Data viser, at gæster, der køber billet online, har en langt højere sandsynlighed for at vende tilbage. Mads fortæller også, at bl.a. Jydsk Væddeløbsbane kan rapportere, at folk køber deres billetter til en løbsdag tidligere end forrige år, hvilket ikke kun afspejler en øget interesse for oplevelsen, men det giver også banerne bedre forudsætninger for at levere en bedre oplevelse: ”på den måde kan de bedre planlægge en løbsdag” påpeger Mads og tilføjer at den positive tendens også ses i lavsæsonen, hvor der er også var højere entreindtægter end forrige år.

Der er dog en skygge over den ellers solbeskinnede data, for ifølge Mads Theisen har der altid være en del mørketal i forhold til det konkrete antal gæster, der besøger banerne: ”Vores data viser os entreindtægter og antallet af digitale kunder, og selvom disse tal er steget over alle baner, så er det et problem at vi ikke kender det konkrete antal gæster. Derfor arbejder vi nu på en forbedret digital løsning, der kan kortlægge det præcise antal gæster. Det tal er vigtigt for os at kende - både ift. vores forretningsudvikling og vores generelle relevans som kulturinstitution”  

Procentvis stigning i digitale kunder i 2024

Næste skridt: Øge værdien af hver enkelt kunde

Med et voksende publikum og en stærkere digital infrastruktur er det næste skridt at øge værdien af hver enkelt kunde både indtjeningsmæssigt og med henblik på at få dem tættere på sporten. Det betyder mere end bare at få dem tilbage på lægterne – det handler om at engagere dem dybere i sporten, så flere får lyst til at blive hesteejere eller deltage aktivt.

"Vi har på landsplan oplevet en stigning i andelen af nye tilskuere, og på denne måde bygger vi sportens fundament op fra bunden. Næste fase bliver at bruge den indsamlede data til at øge gennemsnitsindtjeningen per kunde samt til at forstå, hvordan vi kan skabe en endnu tættere relation til vores gæster og gøre dem til en aktiv del af væddeløbsmiljøet," siger Claus Juncker.
Vejen frem er målrettet kommunikation, særlige tilbud og oplevelser, der bringer gæsterne tættere på sporten.

Et stærkere fundament for fremtiden

2024 har synliggjort, at en stærk kommerciel strategi har en effekt. Flere gæster på banerne skaber en bedre økonomi, mere eksponering og en stærkere platform for vækst. 2025 bliver året, hvor vi bygger videre og for alvor udnytter potentialet fra vores digitale indsigter.

Baseret på en spørgeundersøgelse fra vores gæster siger 93,92 % af dem, at de vil komme igen – det er et tal, vi kan være stolte af. Nu handler det om at sikre, at vi ikke bare får dem tilbage, men at vi også gør dem til en tæt og loyal del af sporten," afslutter Mads Theisen.

Fik du læst...

Se flere nyheder